Faktor Kemerosotan Dan Keruntuhan Tamadun
- Jurang ketara antara kaya dan miskin :P ada zaman pemerintahan raja-raja zaman Greek awal, terdapat ramai golongan hamba abdiyang hidup miskin dan melarat sedangkan golongan kaya terus menambah kekayaan
- Pengagihan kekayaan tertumpu kepada segelintir golongan yang rapat dengan pemerintah
- Berlaku dalam sistem pemerintahan diktator
- Berlaku penindasan dan kezaliman : Semasa era pemerintahan Dinasti Sui (589-618), Maharaja YangTi (604-617) telah mengabaikan tanggungjawab serta bertindak kejam ke atas rakyatnya
- Undang-undang gagal dikuatkuasakan secara adil
- Pihak berkuasa gagal lindungi kepentingan rakyat biasa
- Bencana Alam contohnya : Kejatuhan tamadun Indus
- adalah disebabkan banjir besar.
- Wabak penyakit.Contohnya : wabak penyakit yang dahsyat telah merebak ke seluruh bandar Athens dan telah mengakibatkan kematian dan kemusnahan sehingga melemahkan semangat penduduk Athens pada sekitar 429 S.M
- Wujudnya sikap tiak mahu menerima perubahan contohnya dari segi perubahan teknologi atau perubahan dalam struktur politik, ekonomi dan sosial.Sebagai contoh : Tamadun China enggan menerima perubahan dar iBarat menyebabkan kerajaan China semakin merosot dan lemah walaupun pelbagai usaha dijalankan untuk memulihkannya.
Punca-punca Kejatuhan Sesebuah Tamadun mengikut
Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
telah menyimpulkan beberapa punca yang
menyebabkan kehancuran pelbagai umat menurut neraca Al-Qur’an dan As-Sunnah, di
dalam buku beliau “Al-Islam… hadharah Al-Ghod” (Islam…Tamadun Masa Hadapan)
iaitu:
1) Sikap menentang terhadap ayat-ayat Allah s.w.t. dan para Rasul-Nya.
2) Menuruti perintah penguasa yang zalim lagi ganas, yang hidup berpoya-poya, melakukan kerosakan di muka bumi, tanpa melalukan pembaikan, seperti yang dilakukan oleh kaum ‘Ad dan Thamud.
3) Berbangga dengan pengetahuan materialistik, berpaling daripada ilmu wahyu seperti yang diceritakan oleh Allah s.w.t. pada akhir surah Ghafir.
4) Terpesona dengan kekuatan materialistik dan kekayaan harta dengan melupakan kemurkaan Allah s.w.t., seperti yang dilakukan oleh Fir’aun dan Qarun.
5) Kezaliman dan kebongkakan yang keluar dari batas kebenaran, khususnya terhadap orang-orang miskin dan lemah, seperti yang dilakukan oleh bangsa Madyan dan kaum Nabi Syu’aib a.s..
6) Melakukan perkara keji dan kotor, serta mengikuti hawa nafsu seperti penyelewengan seksual yang dilakukan oleh kaum Nabi Lut a.s..
7) Meluasnya kerosakan di bumi dan kemungkaran secara terang-terangan tanpa ada usaha untuk menghentikannya seperti yang dilakukan oleh Bani Israel.
1) Sikap menentang terhadap ayat-ayat Allah s.w.t. dan para Rasul-Nya.
2) Menuruti perintah penguasa yang zalim lagi ganas, yang hidup berpoya-poya, melakukan kerosakan di muka bumi, tanpa melalukan pembaikan, seperti yang dilakukan oleh kaum ‘Ad dan Thamud.
3) Berbangga dengan pengetahuan materialistik, berpaling daripada ilmu wahyu seperti yang diceritakan oleh Allah s.w.t. pada akhir surah Ghafir.
4) Terpesona dengan kekuatan materialistik dan kekayaan harta dengan melupakan kemurkaan Allah s.w.t., seperti yang dilakukan oleh Fir’aun dan Qarun.
5) Kezaliman dan kebongkakan yang keluar dari batas kebenaran, khususnya terhadap orang-orang miskin dan lemah, seperti yang dilakukan oleh bangsa Madyan dan kaum Nabi Syu’aib a.s..
6) Melakukan perkara keji dan kotor, serta mengikuti hawa nafsu seperti penyelewengan seksual yang dilakukan oleh kaum Nabi Lut a.s..
7) Meluasnya kerosakan di bumi dan kemungkaran secara terang-terangan tanpa ada usaha untuk menghentikannya seperti yang dilakukan oleh Bani Israel.
Sumbangan
Tokoh
Tokoh
|
Tamadun
|
Sumbangan
|
Phiilip II
|
Yunani
|
©Menyatukan seluruh Mekedonia dan Yunani
© Meluaskan kawasan takluk Yunani
|
(Iskandar Zulkarnain )
|
Yunani
|
©
Meluaskan
empayar Yunani dengan menguasai Parsi,
Mesir , Turkistan serta kawasan Mediteranean
©
Menyebarkan
Kebudayaan Hellenistik(kebudayaan Yunani dan Parsi dan Kebudayaan timur yang
lain
©
Membina
beberapa buah Bandar baru di Iskandariah dan Antioch
©
Mengalakkan
perdagangan antara bangsa bagi empayar Yunani
|
Socrates
|
Yunani
|
© Ahli falsafah yang mencari kebenaran
© Mendapatkan kebenaran dengan menyoal
© Mengajar pengikutnya beraklak baik
|
Plato
|
Yunani
|
© Menghasilkan buku yang berjudul Replublic
© Menerangkan struktur kerajaan yang paling
baik untuk rakyat
|
Aristotle
|
Yunani
|
© Menubuhkan sekolah akademik
© Sumbangan dalam bidang fizik , ekonomi, dan
muzik
© Mengasakan institusi sains-Lyceum
|
Julius Caesar
|
Rom
|
© Meluaskan empayar Rom hingga meliputi Makadonia , Yunani, Syam , Mesir ,
Brittania, Gaul dan kawasan puak Jerman
© Mewujudkan pemerintahan bercorak kuasa mutlak
© Mencipta Kalendar Rom
|
Augustus Caesar
|
Rom
|
© Menyusun sistem undang-undang Rom yang
dikenali sebagai Undang-Undang Justinian
© Membentuk pemerintahan secara mutlak
© Memajukan Rom sebaagai pusat perdagangan
antarabangsa
© Memperkenalkan penggunaan wang syiling dan
ekonomi wang
© Sistem pemerintahan warisan
© Empayar Rom : Britain, Sepanyol, Kasan
sungasn Rhine,Danube, Laut Hitam, Pergunungan Altas, Afrika Selatan ,
Mecedonia , Turki, dan Palestin.
|
Chandragupta Maurya
|
India
|
© Pasukan tentera yang besar :
© 600 gajah,1000 tentera
© Menguasai seluruh India Utara
© Menakluk Punjab
© Menewaskan Selecus (pemerintah empayar
selecruid)
|
Maharaja Asoka
|
India
|
© Menekankan dasar yang lebih lembut dan
terbuka (penekanan agama Buddha) untuk
memperluas pengaruh dan jajahan Maurya
© Seluruh India menjadi kawasan taklukan Maurya
selepas kemenangan Asoka ke atas Kalinga dalam perang Kalinga.
|
Mahatma Gandhi
|
india
|
© Menyampaikan idea :Kebenaran yang mengatasi
segala aspek dan merupakan amalan keagamaan yang paling tinggi dalam
kehidupan seseorang.
|
Maharaja Shih Huang Ti
|
China
|
© Menyatukan seluruh kerajaan kecil di china
© Memerintah secara autokratik(tegas dan mutlak)
© Menhapuskan Kuasa golongan bangsawan ,
melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir
© Pembinaan Tembok Besar China (mempertahankan
empayar dariopada serangan orang gasar)
|
Maharaja Wu Ti
|
China
|
© Memperluas kawasan takluknya melalui angkatan
tentera yang besar dan kuat.
© Pengaruh China terbesar ke Jepun &
Turkistan
© Wujud keamanan &kemakmuran
|
I –Ching
|
China
|
© Menulis catatan tentang Srivijaya, kerajaan Kedah Tua dan Jambi. Beliau
merekodkan pengalamannya dalam dua buah buku iaituNan Hai Chi
Kuei dan Ta Tang Si
|
Laksamana Cheng Ho
|
China
|
© Menyertai ekspedisi membawa utusan khas daripada Maharaja China ke
negara-negara yang dilawati. Beliau diutus oleh Maharaja Yung Lo untuk
mengiringi utusan asing yang kembali ke negara asal
|
terbaik
ReplyDelete